تبلیغات

تبلیغات و انواع آن!

تبلیغات یا advertising یکی از کارهای تیم “بازاریابی” برای رسیدن به هدف مشخص می باشد.

تبلیغات یک فعالیت اطلاع رسانی است که در مورد محصول یا خدمات و خطاب به بازار هدف محصول از طریق یک رسانه بر اساس سفارش مشتری در قبال پرداخت وجه انجام می شود.

در تبلیغات باید به ۴ موضوع توجه کرد:

  1. محصول

  2. مشتری

  3. روش های آگاه سازی

  4. بودجه

انواع تبلیغات شامل ۵ روش اساسی می باشند که عبارت اند از:

    ۱. تبلیغات چاپی یا print advertising

این نوع تبلیغات را اکثر ما در خیابان ها به صورت آگهی یا کاغذ های چاپی در خیابان ها مشاهده کرده ایم، این نوع تبلیغ با آمدن تبلیغات جدید کاهش پیدا کرده و رو به منسوخ شدن دارد.

    ۲. تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی  یا broadcast advertising

تبلیغات رادویی و تلویزیونی در جامعه ما به صورت واضح دیده می شود و همه مردم آن را دیده و می شناسند که در شبکه های رادیویی و تلویزیونی به نام پیام های بازرگانی شناخته می شود. این نوع تبلیغ در جامعه ی ما و در حال حاضر به صورت جایگاه بهتری از تبلیغات چاپی دارد.

    ۳. تبلیغات محیطی یا outdoor advertising

تبلیغات محیطی یعنی تبلیغاتی به صورت بیلبورد یا بنر در محیط بیرونی و در دید همه نصب می شود این نوع تبلیغ نیز مانند تبلیغ رادیویی و تلویزیونی از جایگاه بهتری برخوردار است و معمولا این نوع تبلیغات جوابدهی بهتری نسبت به دو تبلیغ فوق دارند.

    ۴. تبلیغات دیجیتالی  یا digital advertising

با ظهور نسل جدید و به بازار آمدن گوشی های هوشمند و تبلت ها این نوع تبلیغات همانند بمب انفجاری عظیم داشتند این نوع تبلیغ تا قبل از آمدن گوشی های هوشمند در سایت ها به صورت تبلیغات بنری دیده می شدند که با آمدن نسل جدید بیشتر در فضاهای مجازی ظاهر شدند جواب دهی این نوع تبلیغات در حال حاضر بسیار خوب و اثرگذار است.

    ۵. تبلیغات ترکیبی یا product advertising

این نوع تبلیغ خیلی هوشمندانه و به صورت اسپانسرینگ در برنامه های تلویزیونی مشاهده می شود برای مثال:

در برنامه ی آقای رامبد جوان از شبکه ی نسیم که با اسم خندوانه در این شبکه فعالیت دارد، سکانس هایی از برنامه جهت معرفی محصول و تبلیغ آن پخش می شود که هدف از آن جذب مشتری و رسیدن به هدف می باشد.

به این نوع تبلیغات، تبلیغات ترکیبی یا همکاری می گویند که در مقایسه با موارد بالا می توان گفت جوابدهی بسیار خوبی دارد.

چطور تبلیغات کنیم؟

  • شناسایی مخاطب یا هدف:

ما برای یک تبلیغات خوب باید در مرحله ی اول  مخاطب یا هدف خود را بشناسیم، این به این معنی می باشد که محصولی که ما بخاطر آن تبلیغات انجام می دهیم برای چه مخاطبی می باشد، برای بزرگسالان اسن یا کودکان برای بزرگسالان مرد می باشد یا بزرگسالان خانم و… مشخص شدن این مخاطب در مرحله ی اول یکی از کارهای اساسی تیم بازاریابی در تبلیغات است.

  • ارزیابی و رصد تبلیغات:

در مرحله ی بعد تیم “بازاریابی” باید به ارزیابی تبلیغات بپردازد به این صورت که کدام روش تبلیغات برای محصول تبلیغاتی مناسب می باشد برای مثال: برای تبلیغ یک اپلیکیشن یا سایت هیچ گاه روش تبلیغات چاپی پاسخگو نبوده و این روش در جاهای دیگر کاربرد دارد، برای این محصول بهترین روش تبلیغات دیجیتالی می باشد.

  • تبلیغ به موقع:

مرحله ی بعد تبلیغ به موقع می باشد یعنی دقیقا باید در زمانی تبلیغ شود که جامعه به آن نیاز دارد اگر زود یا دیر تبلیغ شود آن تبلیغ بی ارزش بوده و جز ضرر چیز دیگری برایمان ندارد. به طور مثال: برای تبلیغ یک چکمه ی زمستانی باید تبلیغات آن از اواخر تابستان شروع به کار کند تا این تبلیغ جواب بدهد ولی اگر در اواخر زمستان تیم بازاریابی شروع به تبلیغ چکمه ی زمستانی بکند این تبلیغ سوخت محسوب می شود و ارزش چندانی ندارد.

  • استفاده ی بهینه از منابع:

اگر تیم “بازاریابی” تمام منابع و سرمایه شرکت را در راه تبلیغات خرج کند این یک خودکشی برای شرکت می باشد چراکه تبلیغات همانند شمشیر دو لبه ای می باشد که در صورت درست انجام شدن آن، شرکت به سود خوب و زیادی می رسد ولی اگر تبلیغات جواب ندهد به شرکت ضربه ی جبران ناپذیری وارد می شود پس برای تبلیغات باید از منابع شرکت به اندازه استفاده کرد.

برندسازی یکی از اصول اساسی تیم بازاریابی می باشد که برای شرکت حکم هویت یا شناسنامه شرکت را دارد که باید به صورت اصولی و حساب شده انجام شود. برند یک ابزار پرقدرت برای تبلیغات می باشد. اکثر برند های مشهور در جاهای خاص، وقتی تبلیغاتی انجام می دهند از شعار دادن یا توضیح در مورد محصول صرفه نظر می کنند و فقط با تبلیغ لوگو یا “برند” خود فرآیند تبلیغات را انجام می دهند برای مثال در مسابقه های فوتبال بیلبورد هایی در اطراف زمین در حال نمایش تبلیغات می باشد که برند های مشهور در این قسمت فقط با نمایش دادن “برند” خود این پروسه را طی می کنند.

  • تبلیغ در محل حضور مشتری هدف:

گاهی اوقات برندهایی در محل هایی خاص که مشتری های هدف در آن جا قرار دارند تبلیغاتی انجام می دهند برای مثال: نوشابه های انرژی زای رد بول “RED BULL در مسابقه هایی که تماشاگران در آن از انرژی زیادی برخوردار هستند تبلیغاتی انجام می دهند که بسیار تبلیغ خوبی است چون تماشاگران در این مسابقه ها با فریاد های زیاد و تشویق های مداوم انرژی زیادی را مصرف می کنند، و وقتی تبلیغ این نوشابه در محیط مسابقه باشد تماشاگر ناخودآگاه به سکت باجه های فروش این محصول رفته و از این محصول خریداری می کند. این یعنی یک تبلیغ موفق.

اهداف تبلیغات

  1. معرفی محصول جدید به بازار

  2. گسترش بازار

  3. افزایش “فروش

  4. مقابله با رقباء

  5. ارتقاء جایگاه برند

  6. آموزش مصرف کنندگان

  7. از میان بردن واسطه ها

  8. معرفی محصولات کیفی

  9. حمایت از بخش “فروش

کلام آخر

تبلیغات اگر به جا و با شناسایی صحیح مشتری هدف انجام شود بازدهی بسیار عالی و سود بسیار زیادی دارد.

درباره مجتبی سلیمانی

از سال 93 که با فروش و ویزیتوری آشنا شدم علاقه زیادی به این حوزه پیدا کردم و هدف من راحت شدن کار های پخش و ویزیتوری می باشد. امیدوارم از مطالب این سایت نهایت استفاده رو برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *