بازاریابی

بازاریابی مستقیم و انواع آن!

یکی از واژه هایی که در کسب و کار به عنوان واژه ی کلیدی مورد توجه است، بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing نام دارد. این واژه در فرآیند “بازاریابی” از اولین واژه های بازاریابی بوده و هست.

این روش بازاریابی در واقع یک نوع از “تبلیغات” می باشد که به صاحبان “کسب و کارها” و شرکت ها این اجازه را میدهد که از کانال هایی نظیر تماس های تلفنی، پیامک های متنی، ایمیل های رسانه ای و متنی، نامه های تبلیغاتی و کاتالوگ های تبلیغاتی که به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط هست را  برای رسیدن به هدف معین که توسط تیم بازاریابی به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است.

 بازاریابی مستقیم یک نوع هجومی از بازرایابی می باشد که بیشتر مورد پسند مشتریان هدف قرار نمیگیرد ولی در حین حال یکی از روش های موثر و عالی برای جذب مشتری و رشد  مشتری هدف می باشد.

بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم همانطور که از اسمش پیدا است، به “نماینده ی فروشی” می گویند که به صورت مستقیم از طریق کانال های ارتباطی نظیر تماس های تلفنی و پیام های اینترنتی و… با مشتری در ارتباط است.

این نوع بازاریابی از تکنیک های هجومی برای دست یافتن به مشتری جدید و یا ارتباط برقرار کردن با مشتری های قبلی و دائمی شرکت با ابزار هایی که غالبا مشتری تمایلی به آن ها ندارد استفاده می کند.

یکی از تکنیک های اصلی بازاریابی مستقیم ساخت شعار تبلیغاتی است که برای هدف خاصی ساخته و پرداخته می شود، این شعار یا پیام تبلیغاتی باید در معرض دید عموم باشد تا مورد بحث و گفتگو بین مردم قرار بگیرد و تیم بازاریابی با تجزیه و تحلیل عملکرد مردم نسبت به این شعار از فیدبک های ساخته شده به طور مستقیم استفاده کند و به هدف خاص خود برسد.

برای مثال چندی پیش یک بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر تهران نصب شده بود که هیچ اسمی از صاحب بیلبورد در هیچ قسمتی از آن نوشته نشده بود و فقط یه جمله ی ” دیگه زنگ نزن! ” در بیلبورد مشاهده میشد. این تابلو تبلیغاتی بسیار پرحاشیه شده بود و در همه جای شهر تهران پخش شده بود. پس از مدتی به جای آن، بیلبوردی دیگر نصب شد که در متن آن نوشته شده ” دیگه زنگ نزن! از ۳۰۰۰ رستوران در تهران با “اسنپ فود” سفارش بده” این یک نوع بازاریابی مستقیم در این زمینه بود که بسیار فوق العاده و عالی جواب گرفت و رشد بسیاری داشت.

انواع بازاریابی مستقیم

انواع بازاریابی مستقیم در جامعه وجود دارد ولی ما به چند نوع از آن اشاره داریم.

بازاریابی تلفنی Telemarketing 

بازاریابی تلفنی یک نوع بازاریابی مستقیم می باشد و از طریق تماس به دفتر ها یا منازل یا شماره های تلفن همراه با مشتری ارتباط برقرار می کند که هدف از تماس می تواند نظرسنجی یا پیگیری خدمات ارائه شده یا حتی فروش محصول  به مشتری باشد.

بازاریابی ایمیلی

این نوع بازاریابی را اکثر ما یا دیده ایم یا تجربه کرده ایم. در این نوع بازاریابی، کسب و کار یا شرکت از طریق ایمیل تبلیغاتی که این ایمیل را خود ما در خرید های اینترنتی یا عضویت در خبرنامه های سایتی خبری در اختیار آن ها قرار داده ایم و این شرکت ها با در اختیار داشتن این ایمیل ها به مشتری ها، ایمیل های تبلیغاتی یا محصولی را ارائه می دهند.

بازاریابی پیامکی

اکثر ما با پیامک های تبلیغاتی بسیاری روزانه سر و کله میزنیم و حاضر به دریافت آن ها نیستیم. این نوع بازاریابی مستقیم با ارائه خدمات یا محصول در پیامک ارسال شده به عموم مردم بیشتر از آن که به جذب مشتری کمک کند بیشتر مشتری را از خدمات یا محصول ارائه شده دور می کند چراکه این نوع بازاریابی مستقیم مشتری را آزار داده و کلافه می کند. اکثر مشاوران تبلیغاتی این نوع بازاریابی را پیشنهاد نمی کنند.

درباره مجتبی سلیمانی

از سال 93 که با فروش و ویزیتوری آشنا شدم علاقه زیادی به این حوزه پیدا کردم و هدف من راحت شدن کار های پخش و ویزیتوری می باشد. امیدوارم از مطالب این سایت نهایت استفاده رو برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *