ویزیتوری

هر آنچه که یک ویزیتور باید بداند!

امروزه ویزیتوری یک شغل خوب و پردرآمد محسوب می شود که لازمه ی پردرآمد بودن آن اطلاعاتی می باشد که باید از این شغل بدانیم تا هم کاری که انجام می دهیم مورد پسند کارفرما باشد و هم درآمد خوبی از این شغل بدست بیاوریم.
ویزیتوری همان طور که در “مقاله های قبل” به آن اشاره کردیم یک حرفه ی عالی و پر از سود است و در صورت انجام دادن اشتباه های بزرگ پر از ضرر و زیان می باشد.

آنچه که باید یک ویزیتور قبل از استخدام بداند.

قبل از هرچیز باید اطلاعاتی در مورد شغل خود داشته باشیم. یعنی ما در کجا قرار داریم و به کجا خواهیم رفت و چه کارهایی باید انجام دهیم.

وقتی شما به عنوان یک ویزیتور در شرکتی فرم استخدام را پر می کنید باید نکاتی را مد نظر داشته باشید که از نکات اساسی و کلیدی این شغل می باشد.

  1. این یک حقیقت تلخ است که شما در این شرکت به عنوان یک کارگر مشغول به کار خواهید شد. یعنی اینکه شما حق دستور دادن به کارفرمای خود را ندارید و این کارفرمای شما است که به شما دستور می دهد و شما باید کاری که او از شما می خواهد را به طور احسنت و در حدود قانون کار کشور جمهوری اسلامی ایران انجام دهید.

  2. شما در این شرکت به عنوان یک نماینده فروش محصولات یا خدمات استخدام شده اید و طرز رفتار و برخورد شما علاوه بر اینکه شان و شخصیت خودتان را نشان می دهد، شان و شخصیت شرکت را نیز نشان می دهد و مشتری همیشه شما را با آن شخصیت و طرز برخورد می شناسد.

  3. شغلی که شما انتخاب کرده اید یک کار گروهی می باشد و شما باید روحیه ی کار گروهی را داشته باشید و اگر این چنین نباشد کارفرمای شما حق اخراج یا لغو قرارداد را دارد چرا که لازمه ی این شغل داشتن روحیه کار گروهی است و همچنین اگر این روحیه را دارا نباشید به مرور زمان خودتان اذیت شده و به احتمال زیاد از این کار استعفا خواهید داد.

  4. این شغل بالا و پایین های فراوانی دارد و شما نباید انتظار”فروش” عالی در تمام فصول سال را داشته باشید چرا که این محصولات و خدماتی که شما به مشتریان ارائه میدهید در بعضی مواقع فصلی بوده و در بعضی مواقع مصرف آن ها طولانی مدت می باشد پس هرگز انتظار درآمد ثابتی از این شغل نداشته باشید.

این ها نکاتی هستند که یک ویزیتور باید قبل از استخدام در شرکت آن ها را بداند و با آگاهی کامل فرم استخدام خود را پر کند.

آنچه که باید یک ویزیتور بعد از استخدام بداند.

حال شما به عنوان یک ویزیتور در شرکت مورد نظر خود استخدام شده اید، در این قسمت نیز باید نکاتی را که از نکات اصلی این شغل است دانسته و رعایت کنید.

در وهله ی اول شما باید نوع قرارداد خود را با شرکت تعیین کرده و نیز خودتان این قرارداد را به طور قانونی و درست متوجه شوید.

یکی از بند های قراردادی شما، بند مدت قرارداد شما می باشد.

همان طور که در قانون کار کشور جمهوری اسلامی ایران نوشته شده، طبق ماده ۷ و تبصره ۲: در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می شود پس شما باید در حین امضا قرارداد این بند را حتما خوانده و با صحبت هایی که قبل از نوشتن قرارداد با کارفرما داشته اید مطابقت داده و سپس قرارداد را امضا کنید.

از دیگر بند های قراردادی شما،که اصلی ترین آن می باشد، ماده ۹ قانون کار می باشد که به شرح ذیل است:

در ماده ۹ قانون کار کشور جمهوری اسلامی ایران آمده است که: برای صحت قرارداد کار، در زمان بستن قرارداد رعایت شرایط ذیل الزامی است:

  1.  مشروعیت مورد قرارداد

  2. معین بودن موضوع قرارداد

  3. عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر

رعایت کردن این ماده هم برای شما و هم کارفرما الزامی بوده و باعث راحت تر شدن کارهای شما و کارفرما می شود.

در وهله ی بعد ویزیتور باید بداند که چه چیزی را می فروشد و تمام اطلاعات مورد نیاز آن محصول یا خدمات را بداند تا در صورتی که شخصی به طور ناخواسته از شما در مورد کارتان پرسید بتوانید شخص را قانع کنید و هم بتوانید مشتری را قانع به خرید کنید ولی اگر اطلاعاتی از محصول و خدماتی که ارائه می دهید نداشته باشید نمی توانید مشتری را قانع کنید و مشتری در تورهای بعد ویزیت نیز از شما خرید نخواهد کرد.

این موارد نمونه ای از مورد هایی می باشد که باید یک ویزیتور قبل از مراجعه به نزد مشتری بداند و رعایت کند.

آنچه که باید یک ویزیتور در زمان ویزیت بداند.

 وقتی شما نزد یک مشتری برای فروش محصولات یا خدمات می روید نکاتی هست که باید آن ها را جدی بگیرید و در صورت رعایت نکردن آن ها آسیب بزرگی به خود و شغل خود خواهید زد.

این نکات شامل موارد ذیل می باشد:

  • بی هدفی

  • بی برنامگی

  • ترس از ارتباط با مشتری

  • خستگی و ناامیدی

  • بی توجهی به مشتری

  • بی توجهی به شرکت

  • دمدمی مزاجی در شغل و یا شرکت

  • فرار از سختی و مانع

  • آستانه ی تحمل کم در شنیدن پاسخ «نه»

  • عدم یادگیری مداوم

  • اجبار در انتخاب این شغل

  • تاخیر در کاری که باید انجام شود

  • عدم مسئولیت پذیری در قبال خود، شرکت و مشتری

همه ی این موارد که در بالا ذکر شد از خطوط قرمز این شغل می باشد که همه ی ویزیتور ها باید آنها را رعایت کنند.

نکاتی که باید رعایت شود تا شما را به عنوان یک ویزیتور حرفه ای شناخت موارد ذیل می باشند:

  • ظاهری آراسته و مرتب

  • رعایت کردن نوبت، وقتی ویزیتوری دیگر در فروشگاه می باشد.

  • با احترام با مشتری صحبت کردن حتی وقتی قصد خرید ندارد.

  • قطع نکردن صحبت مشتری

  • داشتن اعتماد به نفس و قدرت بیان بالا

  • ویزیت را در داخل فروشگاه انجام دهید.

این موارد نمونه ای از مورد های لازم برای تبدیل شدن به یک ویزیتور حرفه ای می باشند که در صورت رعایت آن ها مشتری به شما و محصولات یا خدمات شما نگاهی ویژه خواهند داشت.

علاوه بر این موارد ما در “مقاله های قبل” نیز نکاتی را ذکر کردیم که به ویزیتور های عزیز کمک می کند تا یک ویزیتور حرفه ای باشند.

درباره مجتبی سلیمانی

از سال 93 که با فروش و ویزیتوری آشنا شدم علاقه زیادی به این حوزه پیدا کردم و هدف من راحت شدن کار های پخش و ویزیتوری می باشد. امیدوارم از مطالب این سایت نهایت استفاده رو برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *