فروش

فروش سرد و گرم و مزایا و معایب آن چیست؟

شرکت های پخش مواد غذایی و شوینده-بهداشتی از دو نوع اصلی پخش استفاده می کنند که ما در این مطلب قصد داریم این دو نوع روش فروش سرد و فروش گرم را به همراه معایب و مزایای هر کدام به شما عزیزان ارائه دهیم.

  • فروش سرد یا cool sale

اولین نوع “فروش” که به فروش سرد یا پخش سرد معروف است، از چند عامل اصلی تشکیل شده است.

     ۱. “ویزیتور

ویزیتور یعنی شخصی که به عنوان نماینده ی فروش محصولات یک شرکت پخش مواد غذایی و شوینده-بهداشتی با وسایلی از قبیل: کاتالوگ و فاکتور فروش نزد سوپر مارکت ها و… می آید و با ارائه ی محصولات از مشتری سفارشی دریافت کرده و نزد شرکت می برد.

البته با آمدن گوشی های هوشمند و اپلیکیشن های مخصوص، ویزیتور بدون کاتالوگ کاغذی و بدون فاکتور فروش کاغذی نزد سوپرمارکت ها و… می رود و با نشان دادن کاتالوگ دیجیتال در تبلت یا گوشی خود سفارش خود را در تبلت یا گوشی از طریق اپلیکیشن در تبلت ثبت کرده یا از طریق اینترنت آن فاکتور را مستقیما به شرکت ارسال می کند.

     ۲. فاکتورزن

وظیفه ی این شخص ثبت پیش فاکتور های تهیه شده توسط ویزیتور می باشد او با این کار هم فاکتور ها را در سیستم ثبت می کند و هم فاکتور اصلی را چاپ و بایگانی می کند.

     ۳. راننده ی پخش

وظیفه ی این شخص بار زدن به ماشین حمل و تحویل محصولات سفارش داده شده توسط مشتریان به دست مشتریان می باشد و همچنین دریافت مبلغ فاکتور صادر شده از مشتری، از وظایف راننده می باشد.

گاهی اوقات در بعضی از شرکت ها کنار راننده یک مامور پخش می باشد که وظیفه ی آن تحویل محصول و دریافت مبلغ محصول می باشد که در این جا راننده فقط به عنوان راننده ی ماشین حمل وظیفه ی خود را انجام می دهد و هیچ مسئولیتی در قبال تحویل محصول یا دریافت مبلغ ندارد.

با توضیح عوامل فروش سرد می توان این توضیح کامل و مختصر را داد:

فروش سرد یعنی ویزیتور از طریق روش های خود، پیش فاکتور را از مشتری یعنی سوپرمارکت دریافت کرده و بعد از طی کردن مراحل ثبت فاکتور و بار زدن و تحویل محصول به دست مشتری عملیات فروش سرد به پایان می رسد.

مزایای فروش سرد:

     ۱. یکی از مزایای این نوع فروش برای ویزیتور ها این است که وقتی با مشتری جدیدی روبرو می شوند و اطلاعاتی در مورد این مشتری جدید ندارند، در زمانی که مراحل ثبت فاکتور و بارگیری انجام می شود ویزیتور فرصت دارد تا با تحقیق، مشتری جدید را شناسایی کرده و با خیال راحت به آن مشتری کالا را بفروشد.

    ۲. در مقابل گاهی اوقات مشتری ها با سفارش محصول زیاد از یک شرکت یا چند شرکت در زمانی خاص قادر به پرداخت مبلغ همه ی فاکتور های سفارش داده شده در آن روز نمی باشند، پس مشتری در این مدت با جمع آوری پول، مبلغ مورد نیاز را تامین می کند و در موقع تحویل، سفارش خود را تحویل می گیرد.

معایب فروش سرد:

    ۱. یکی از معایب فروش سرد این می باشد که از زمان سفارش دادن مشتری تا تحویل محصول از راننده ی پخش که معمولا در بعضی شرکت ها ۲۴ ساعت ذکر می شود و بعضی شرکت ها ۴۸ ساعت ذکر می شود مشکلاتی به وجود می آید که از معایب فروش سرد است.

    ۲. گاهی اوقات مشتری از روی مشغله ی کاری و دیر آمدن محصول فراموش می کند که برای مثال نوشابه ای از شرکت کوکا کولا سفارش داده و در این میان با آمدن تصادفی ویزیتور شرکت پپسی از این شرکت نیز محصول سفارش می دهد که در این میان در آخر مشتری ناچار به برگشت دادن یکی از محصولات می باشد که این برای ویزیتور و شرکت خوشایند نمی باشد.

  • فروش گرم یا hot sale

فروش گرم یا در اصطلاح پخش گرم، یک روشی نوین و بسیار خوب در امر پخش مویرگی بود که به این صورت انجام می شود.

در این نوع فروش دیگر ویزیتور فقط وظیفه اش سفارش گیری نیست بلکه ویزیتور با در اختیار داشتن ماشین حمل پر از محصول به تک تک مغازه ها رفته و به صورت فوری و آنی از مشتری سفارش دریافت کرده و در همان لحظه فاکتور را صادر می کند و محصول را به مشتری تحویل می دهد و مبلغ آن را دریافت می کند.

صدور فاکتور در فروش گرم به دو صورت انجام می شود یکی به صورت پیش فاکتور کاغذی می باشد که در این روش ویزیتور بعد از بازگشت به شرکت باید این پیش فاکتور ها را به شرکت ارائه داده تا فاکتور اصلی ثبت و جهت بایگانی چاپ شود.

در روش دوم ویزیتور با داشتن چاپگر های جیبی و تبلت و اپلیکیشن فروش، در همان لحظه با ثبت فاکتور، آن را نیز چاپ می کند و از طریق اینترنت فاکتور را به شرکت ارسال کرده و در شرکت نیز ثبت می شود.

در واقع مدت زمان تکمیل فرآیند که در این نوع پخش محاصبه می شود چیزی در حدود ۱۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه و شاید کمتر از این باشد در حالی که در فروش سرد، مدت زمان تکمیل فرآیند در کمترین زمان ۲۴ ساعت و در بیشترین زمان ۴۸ ساعت می باشد.

مزایای فروش گرم:

    ۱. در این نوع فروش در زمان صرفه جویی می شود و سرعت عمل ویزیتور بالا می رود.

    ۲. گاهی اوقات وقتی محصول جدید به بازار ارائه می شود با این روش می توان، محصول را به صورت فیزیکی به باراز معرفی کرد و به فروش رساند.

معایب فروش گرم:

    ۱. در این نوع فروش چون تمام مراحل اینترنتی می باشد اگر بنا به دلایلی اینترنت ویزیتور یا شبکه قطع باشد، فروش عملا درچار دردسر و توقف کامل می شود.

    ۲. اگر بنا به دلایلی ماشین حمل محصولات دچار نقص فنی و مشکل شود عملیات فروش کلا تعطیل شده و تا تعمیر ماشین، این عملیات متوقف می شود.

درباره مجتبی سلیمانی

از سال 93 که با فروش و ویزیتوری آشنا شدم علاقه زیادی به این حوزه پیدا کردم و هدف من راحت شدن کار های پخش و ویزیتوری می باشد. امیدوارم از مطالب این سایت نهایت استفاده رو برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *