بازاریابی

بازاریابی چیست و فرآیند بازاریابی چگونه است؟

کلمه ی بازاریابی در جامعه ی ما گاه به عنوان ویزیتور یا فروشنده استفاده می شود که کاملا اشتباه است. ما در پست های قبل واژه ی “ویزیتور” را به طور کامل تشریح کردیم حالا در این پست قصد در تشریح و توضیح کلمه ی بازاریابی داریم.

بازاریابی یا مارکتینگ marketing یک فرآیند مدیریتی و اجتماعی می باشد که توسط آن شرکت های پخش اجناس و کالا های خود را به فروش می رسانند و در قبال آن مبلغی که شامل مبلغ خالص جنس و سود حاصل از فروش آن است به دست میاورند.

بازاریابی “فروش” نیست…

ما در پست قبل واژه فروش را به طور کامل توضیح دادیم حال با مختصری از توضیحات فروش این جمله را به طور کامل درک میکنیم.

فروش یعنی کالایی که در اختیار ما می باشد را در قبال مبلغی که شامل مبلغ خود کالا همراه با سود آن است با کسی که به آن کالا نیاز دارد مبادله کنیم، فروش یک زیرشاخه از مجموعه ی بزرگ و پیچیده ی بازاریابی می باشد پس بازاریابی فروش نیست.

بازاریابی “ویزیتوری” نیست…

ویزیتوری یک حرفه و شغل می باشد که در آن شخص ویزیتور با ترفند های خاص کالایی را به مشتری می فروشد تا از طریق آن پورسانتی برای خود به دست بیاورد ویزیتوری یک نوع فروش است ولی بازاریابی نیست پس با این توضیح ویزیتوری هم نیز یکی از زیر شاخه های بازاریابی است.

بازاریابی “تبلیغات” نیست…

تبلیغات جزوی از بازاریابی می باشد، به این صورت که گروه بازاریابی یک شرکت با تحقیق و بررسی نیاز های بازار و زمینه سازی در بازار که کار اصلی بازاریابی است اقدام به تبلیغاتی می کند که در امر فروش کمک بزرگی به فروشنده می کند که این تبلیغ با تاثیر بر مصرف کننده نهایی، مشتری را برای خرید کالا راغب تر و مشتاق تر می کند پس بازاریابی تبلیغات نیست بلکه تبلیغات جزوی از بازاریابی است.

یکی از عواملی که در این مورد تاثیر گذار است “برندسازی” مناسب می باشد.

پس با این تفسیر ها میتوان گفت بازاریابی یک فرآیندی است که در آن گروه بازاریابی با تحقیق بازار (research) ، بخش بندی بازار (segmentation) ، بازار هدف (target market) ، موقعیت خود در بازار (positioning) و آمیخته های بازاریابی (marketing-mix) به استقرار خود در بازار (implementation) و کنترل (control) آن اقدام می کند تا شرکت را به هدف مشخص برساند.

فرآیند بازاریابی


Research

یعنی تحقیق بازار یا به معنی دیگر شناخت و پیش بینی بازار.

Segmentation
Target market
Positioning

در کل به معنی شناخت بازار،تقسیم بندی بازار و شناخت موقعیت خود در بازار می باشد.

Marketing
Mix

این قسمت از فرآیند بازاریابی از چهار بخش تشکیل میشود:

۱.Product محصول

چه محصولی نیاز بازار است و چه محصولی باید در بازار عرضه شود؟

۲.price قیمت

عرضه کردن محصول های متفاوت با قیمت های متفاوت برا هر قشر از جامعه.

۳.place مکان

تمام راه هایی که از طریق آن باید محصول به بازار عرضه بشود.

۴.promotion اطلاع رسانی

تبلیغ و ترویج و آگاهی از محصول و ارائه ی محصول به دست مشتری.

Implementation

استقرار در بازار و عرضه ی محصول به بازار جهت فروش است.

Control

قسمت نهایی بازاریابی که شامل نتیجه گیری از محصول و فیدبک گرفتن از آن جهت بررسی نتیجه ی محصول می باشد.

درباره مجتبی سلیمانی

از سال 93 که با فروش و ویزیتوری آشنا شدم علاقه زیادی به این حوزه پیدا کردم و هدف من راحت شدن کار های پخش و ویزیتوری می باشد. امیدوارم از مطالب این سایت نهایت استفاده رو برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *