برندینگ

برند و برندینگ چیست؟

از عواملی که می توان به پیشرفت یک شرکت اشاره کرد بحث برند می باشد که یکی از وظایف مدیران “بازاریابی” برندسازی و برندینگ می باشد.

همان طور که از اسم برندسازی و برندینگ مشخص است این دو شاخه تعریفی جداگانه دارند اما متاسفانه در کشور ما به یک معنی تعریف می شوند.

در ابتدا ما باید معنی این لغت را بدانیم و درکی از این کلمه داشته باشیم.

برند

برند یعنی نشان،هویت،لوگو و ذهنیتی که در جامعه نشانگر شرکت یا کسب و کار شما می باشد. در واقع می توان گفت برند یکی از عوامل اصلی در کسب و کار شما می باشد. از عواملی که در معروف شدن یا در ذهن ها ماندن کسب و کار شما می توان نام برد، برند یا نشان شرکت شما می باشد.

رستم و رخش

از داستان هایی که در کشور ما رواج دارد و از کوچک تا بزرگ آن را شنیده اند داستان رستم و اسب او رخش می باشد.

رستم در واقعیت نام پهلوانی در سیستان و بلوچستان بود که در دوران خود یک پهلوان واقعی بود، ولی طوری که در شاهنامه ی فردوسی از این شخص ذکر شده به این صورت است که رستم یک پهلوان خیلی قدرتمند بود که از ۷ خان رستم عبور کرده و با انواع موجودات تخیلی مبازره کرده و آن ها را شکست داده و یا اسب رستم که یکی از اسب های قدرتمند بوده که با دندان خود یک شیر را شکست داده و کشته است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه ی خود رستم را طوری تبلیغ کرده که در واقعیت چنین شخصی وجود نداشته اما در واقع فردوسی، رستم را برند خود کرده و در ذهن ها چنین شخصی معرفی کرده است.

پس باید برند را طوری “تبلیغ” کرد که همیشه در ذهن ها و یاد ها بماند و بتوان آن را در جاهای دیگر مثال زد و از آن به عنوان برند با کیفیت و عالی نام برد.

برندینگ را می توان فعالیتی ذکر کرد که در طول آن برند ساخته شده و در ذهن ها هک می شود.

در برندینگ ۷ اصل وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

۱. “Marketing بازاریابی

بازاریابی یکی از عوامل اصلی برای تولید برند می باشد که در مقاله های قبل به طور کامل آن را توضیح دادیم. تیم بازاریابی با مدیریت خوب می تواند برند را ساخته و به هدف خود برسد.

۲. Advertising تبلیغات

تیم “بازاریابی” با شناسایی مخاطب هدف و ارزیابی و رصد تبلیغات میتواند برند را معرفی کرده و جایگاه برند را ارتقاء داده و با افزایش فروش تیم را به هدف مشخص برساند.

۳. Logo لوگو

واژه ی برند در جامعه به معنی لوگو یا مارک شناخته شده که کاملا اشتباه می باشد. در واقع برندینگ همانند کوه یخی می باشد که قله ی آن به عنوان لوگو معرفی می شود و ما بقی کوه یخ که در زیر آب پنهان است فعالیت های تیم بازاریابی و برندینگ می باشد در واقع لوگو نشانگر و پرچم برند و برندینگ است.

۴. Design طرح

در واقع برند یک نوع طرح و ساختار می باشد که شکل دهنده ی برندینگ است و ظاهر و شکل و قیافه ی برند را توصیف می کند.

۵. Identity هویت

هر برندی که ساخته می شود یک داستان و هویتی دارد که باطن برند و شرکت را نشان می دهد. هویت برند یکی از عوامل اصلی در معرفی شرکت می باشد که هرچقدر پرقدرت و قوی ظاهر شود راندمان کسب و کار را بالا برده و سود و “فروش” بالایی به کسب و کار میرساند.

۶. Strategy استراتژی

استراتژی باید توسط تیم “بازاریابی” مشخص شود. هر شرکت نسبت به نوع کسب و کار خود استراتژی مخصوص خود را دارد که باید این استراتژی در برندینگ نیز لحاظ شده و کیفیت تبلیغات و برندسازی را بالا ببرد تا تیم به هدف های مشخص خود دست یابد.

۷. Trust اعتماد

از عوامل اصلی یک برند اعتماد مشتری به محصول و برند می باشد که این اعتماد با مرور زمان، ارائه محصول درجه یک به مشتری، صداقت در کسب و کار و تضمین دادن به مشتری در مورد محصول بوجود می آید.

برندینگ اگر با اصول و قواعد و دانش صحیح ساخته شود، می توان به یک ابزار پر قدرت برای “فروش“، افزایش اعتبار و شهرت و حتی تولید ثروت تبدیل شود.

درباره مجتبی سلیمانی

از سال 93 که با فروش و ویزیتوری آشنا شدم علاقه زیادی به این حوزه پیدا کردم و هدف من راحت شدن کار های پخش و ویزیتوری می باشد. امیدوارم از مطالب این سایت نهایت استفاده رو برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *